Rower od wielu pokoleń

Ponad 100 lat temu Andries Gaastra rozpoczął produkcję i sprzedaż rowerów o nazwie „BATAVUS”. Zajmował się również sprzedażą łyżew, maszyn do szycia, łóżek szpitalnych, a później motorowerów i motocykli. Dziś firma Batavus jest wiodącym producentem wysokiej klasy rowerów i z powodzeniem sprzedaje je na najbardziej wymagającym rynku w Europie jakim jest Holandia. Rowery od 3 lat oficjalnie sprzedawane są również w Polsce i z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością w naszym kraju. Aby przybliżyć historie naszej firmy, pokazać rozwój roweru na przestrzeni wieków powstało rowerowe muzeum przy naszej fabryce rowerów w Holandii (miasto: Heerenveen).

1904 Początek 1913 Rowery dostarczane
za pomocą konnych powozów
Czwartek, 15 września 1904. Andries Gaastra otwiera swój pierwszy sklep z zegarkami i maszynami do szycia. Dwa lata później, do swojej oferty wprowadził rowery: szosowe modele znanej w tamtych czasach niemieckiej marki „Presto”. Rowery te zostały jednak bardzo szybko wyparte przez własną markę oczywiście BATAVUS. Powozami konnymi zostały dostarczane pierwsze importowane rowery Presto. W 1913 roku Pan Andries Gaastra dostaje wyłączność na sprzedaż rowerów Presto w Holandii.
1917 Batavus rower dla Pań 1923 Batafus i Batavus
Według oficjalnej listy Batavus był najlepiej sprzedającym się rowerem dla Pań. Jego średnia cena wynosiła w przeliczeniu około 90euro W pierwszych latach właściciel Pan Gaastra używał dwóch nazw marek Batafus i Batavus, które współistniały w tamtym okresie. Nie było to dość jasne dlatego też nazwa Batafus została zaniechana po roku 1923.
1929 25-lecie istnienia firmy 1930 Rowery transportowe
Świętowanie 25-tej rocznicy powstania firmy uwiecznione na fotografii. Ciężkie lata trzydzieste, kryzys w Europie zmusił dyrektora firmy do podjęcia strategicznych decyzji. W wyniku spadającej sprzedaży rowerów wprowadzono do produkcji specjalistyczne rowery transportowe. Również i w tym okresie zaczęto produkować motorowery i motory o małej pojemności 150cc.
1932 Motorowery Batavus 1936 Motorowery dla pań i dla panów
Pierwsze motorowery wyjechały z fabryki Batavus'a i są gotowe na podbicie rynku Boom motorowerów trwa... W tym roku powstały pierwsze modele motorowerów kierowane zarówno dla pań jak i dla panów. Ponieważ na motorowery nie były wymagane prawo jazdy stawały się one coraz bardziej popularne. Motorower w latach trzydziestych był prawdziwym sukcesem komercyjnym.
1945 II Wojna Światowa
zatrzymuje firmę
1960 7 pierwszych nagród!
Zaraz powojnie wybucha kolejny boom tym razem rowerowy! Firma inwestuje w kompletnie nową linię produkcyjną z nowoczesnymi jak na tamte lata maszynami montażowymi. Fabryka ta była w tamtych czasach NAJBARDZIEJ 1956 Nowa fabryka w południowej części Heerenveen (nowa strefa ekonomiczna)19 września nowa fabryka Batavusa zostaje oficjalnie otwarta. Batavus na chwile obecną zatrudnia 350 osób i ma niezwykle nowoczesny park maszynowy. Całkowita powierzchnia budynków fabrycznych wynosi 6000 metrów kwadratowych. Super zespół! Na Technicznym Konkursie w Paryżu, do którego startują wszyscy główni producenci motocykli, Batavus zdobywa we wszystkich siedmiu nominacjach pierwsze miejsce.
 
1965 Wykonywanie
i przechowywanie ram
1966 Drugie zwycięstwo w Tour de France
Swoje miejsce miały również ramy, które wykonywane i przechowywane były w magazynach fabryki. Specjalna linia transportowa, transportowała rowery z produkcji na magazyn. Boom motorowerów trwa... W tym roku powstały pierwsze modele motorowerów kierowane zarówno dla pań jak i dla panów. Ponieważ na motorowery nie były wymagane prawo jazdy stawały się one coraz bardziej popularne. Motorower w latach trzydziestych był prawdziwym sukcesem komercyjnym.
1967 Dobra jakość farby 1971 Rowery, Rowery i jeszcze raz rowery
Wysoka jakość lakierów w rowerach Batavus została wykorzystaywana również przy produkcji mebli szpitalnych. Batavus chciał poszerzyć swój zakres działalności wykorzystując doświadczenie, oraz park maszynowy który posiadał. Sprzedaż rowerów rośnie dlatego też kompleks fabryczny również się powiększa. Fabryka zostaje rozbudowana do 25.000m2. Dzięki przejęciu marki Phoenix, Fongers firma staje się potentatem w produkcji rowerów i przesuwa się na szczyt w rankingu producentów rowerów w Holandii. Popyt na motocykle stale się zmniejsza dlatego też na początku lat 80-tych produkcja zostaje całkowicie przerwana. Batavus stawia na rowery!
1975 Złoty medal 1978 Batavus Tourclub
Tineke Fopma była częścią amatorskiego zespołu Batavus kiedy to w 1975 roku po udanym występie zdobyła złoty medal na Mistrzostwach Świata w Mettet. Tour Club Batavus został uruchomiony jako jednostka mająca na celu dokonywania jazd próbnych i testowania nowych modeli Batavus, obecnie klub jest niezależny i zrzesza ponad 150 członków. Klub ma charakter turystyczny, uczestnicy organizują wiele wypraw rowerowych.
1979 Cycling Team Batavus 1982 Muzeum
Batavus mocno wkracza w dziedzinę sportu. Rowery szosowe stają się coraz bardziej rozpoznawalne. Amotorski klub Cycling Team Batavus zdominował holenderską scenę i znalazł się wśród najmocniejszych graczy. Mocno rozpoznawalni zawodnicy to: Piet Hoekstra oraz Egbert Koersen. Od lat Batavus posiadał specjalne muzeum z unikatową kolekcją o tematyce transportowej. Kolekcja składa się z 150 pojazdów od rowerów po motorowery i motocykle. W wyniku pewnych okoliczności kolekcja muzeum została sprzedana SHIMANO JAPAN.
1984 Wykonywanie i przechowywanie ram 1985 Holenderski mistrz.
W roku tym zapada decyzja o zaprzestaniu produkcji motocykli. Konieczność używania kasku oraz drożejące paliwo w dużym stopniu wpływa na spadek zainteresowania motocyklami. Rok 85-ty to rok Petera Haringa holenderskiego mistrza członka zespołu GONSO Batavus. Peter Haring był częścią zespołu GONSO Batavus.
 
1986 Batavus i ATAG 1988/96 Badania i wynalazki
Batavus staje się częścią ATAG. Własny dział badań i rozwoju wynalazków rowerowych wprowadza wiele udoskonaleń. W rezultacie czego wiele wynalazków zostaje wynagradzane. Wprowadzane wynalazki mają duży wpływ na komfort jazdy jak również poprawę bezpieczeństwa.
1989 - 1991 Dostawca Roku 1990 Rower Roku
Dostawca RokuBatavus w 1989 i 1991 zasługuje na tytuł "Dostawca Roku" Ta prestiżowa nagroda przyznawana jest przez jury na podstawie zakresie jakości, doskonałej sieci dystrybucji oraz doskonałą obsługę. Batavus Allure, zdobywa nagrodę sportowego roweru roku !
1991 Mistrz Świata na drodze 1993 S.C. Heerenveen
Leontine van Moorsel szybka jak błyskawica. Leontine zdobywa wiele mistrzowskich tytułów. Największe sukcesy odnoszone były w latach 1986 do 1992. Batavus był również patronem medialnym Krajowej Federacji Kolarskiej. Gwiazdy takie jak Manique Knol, Erik Dekker i Leontien van Moorsel swojej sukcesy zawdzięczały między innymi rowerom Batavus. Batavus od tego roku staje się jednym z głównych sponsorów piłkarskiego kluby S.C. Heerenveen i ma jeszcze więcej powodów do świętowania. Od Batavus posiada także prywatne VIP boksy na stadionie, dzięki czemu wyżsi rangą pracownicy oraz współpracownicy mogą obejrzeć mecz w przyjemnej atmosferze.
1994 Wymarzona rocznica 1995 Złoto za model Madison
90-tą rocznicę Batavus świętuje w sposób szczególny. Rocznica jest wyjątkowa gdyż firma zdobywa tytuł za rower roku dla Batavus Comanche. Batavus znowu wygrywa. Nowa koncepcja na rower z Maximum Double Orange wygrywa nagrodę „Dolg Award”
1996 Lakiery wodne 1997 Rowerowa Holandia
Batavus bierze odpowiedzialność za ochroną środowiska dlatego też do produkcji swoich rowerów używa ekologicznych lakierów wodnych. Ta wodna farba zmniejsza emisję szkodliwych substancji o 97%. Batavus jest ECO, Batavus jest ZIELONY. Opracowany plan refundacji części poniesionych kosztów przy zakupie roweru okazał się sukcesem. Coraz więcej pracowników wybiera rower by dojechać do pracy.
 
1998 Zwiększony dystans 2000 Chip przeciw kradzieży
Końcówka lat 90-tych to czas na rowery elektryczne. Nowa koncepcja rowerów E-GO ( Easy Going) ma spowodować, że codzienna jazda będzie jeszcze wygodniejsza, szybsza i ze zwiększonym dystansem. W 2001 Batavus wprowadza koncepcję DPC czyli instaluje w swoich rowerach specjalny CHIP, po którym z łatwością można namierzyć rower kradziony. Batavus jako pierwszy dostrzega problem społeczny jaki się pojawia i coraz częściej znikające rowery, wkrótce do pomysłu tego zostają wciągnięte kolejne firmy z przemysłu rowerowego.
2002 150.000 rower Batavus z DPC 2003 Oświetlenie Logic Batavus
W wyniku powodzenia wprowadzenia kontrolera DCP w marcu 2002 r. już 150.000 rowerów posiada CHIP DCP. Gratulacje dla Batavusa! Oświetlenie Logic Batavus zostało nominowane do pierwszej nagrody DESIGN w 2003r. Jury przyznało wyróżnienie dla tej koncepcji. Logic Batavus to oświetlenie przednie w pełni zintegrowane z wspornikiem kierownicy.
2004 100 lat jakości
pod znakiem BATAVUS
2005 Nagroda roku za rower dla dzieci
100 lat minęło. Nie wiele jest w branży rowerowej firm z tak poważną tradycją. Batavus świętuje ten czas i wprowadza limitowane edycje rowerów- które cieszą się ogromnym powodzeniem dzięki czemu sprzedaż wciąż rośnie. 2004 to również rok w, którym Batavus otrzymuje tytuł „Bike of the Year 2004” za rower Centennial Batavus Limited Edition – w skrócie mówiąc ROWER STULECIA! Styczeń: Batavus otrzymuje nagrodzę „Child of the Year” za model Batavus Chameleon. Marzec: Batavus New Classic otrzymuje nagrodzę roku a Batavus E-light Sport nominowany zostaje do roweru roku. Wrzesień: Batavus wprowadza model PADOVA, jazda staje się jeszcze przyjemniejsza, a nowoczesna konstrukcja powala konkurencję na łopatki. Te elektryczne rowery baterie mają ukrytą w ramie. We wrześniu 2005 Batavus wprowadza własną linię sprzętu Fitness.
2006 Tring 2006! Ukazuje się pierwszy największy magazyn o tematyce rowerowej w Holandii. 2007 Batavus Adagio rower z piastą NuVinci- rowerem roku 2007
Tring pokazuje styl życia! Pokazuje rower w różnych obliczach i daje do zrozumienia, że rower to właśnie styl życia nie tylko codzienny „szary” środek transportu. Dopiero tak naprawdę po roku 2000 w Holandii zrobił się wielki boom na kolorowe sakwy, koszyki, zapięcia itd. wcześniej raczej dominowały kolory ciemne... Magazyn ukazuje się 4 razy do roku a jego nakład to prawie 150.000 egzemplarzy. Magazyn Tring by BATAVUS. Adagio NuVinci zostaje wybrany rowerem roku 2007. Model ten charakteryzuje się specjalną konstrukcją bezstopniowej pasty NuVinci. Jazda staje się super komfortowani nie czuć gwałtownych zmian obciążenia.
Batavus Adagio NuVinci został wybrany Rower Roku 007. Model charakteryzuje się specjalną konstrukcję i luksus i oferuje rewolucyjną piastę NuVinci. NuVinci koncentrator jest pionierski system napędu roweru i jest bardzo łatwy płynna "switch" jest możliwe. Stwarza to superlatyw komfortu rowerowej.
2009 Batavus BUB wielkim sukcesem! 2010 GIO dla Batavis Venturo
Batavus wprowadza zupełnie nową koncepcję roweru Batavus Utility Bike (BUB) projekt wzorowany na rozłożonym spinaczu! Rower o tak dobrym designie, że został nagrodzony w największym konkursie IF GOLD 2010 nagrodą RedDot Design award. I stanął w jednym, rzędzie z takimi markami jak PHILIPS czy APPLE. Również i 2010 był niezwykłym rokiem dla Batavusa, który to otrzymał nagrodzę GIO ( Dobre wzornictwo przemysłowe) za jedyny w swoim rodzaju trekkingowy rower Batavus VENTURO. Design, geometria i osprzęt sprawiają, że rower ten znalazł się na czołowych pozycjach w rankingach rowerów turystycznych.
2011 Batavus nominacje  
W 2011 Batavus znowu otrzymuje nominację to tytuły rower elektryczny roku 2011. Przy współpracy z firma AXA zostaje również zaprojektowane specjalne zabezpieczenie typu podkowa, tym razem jednak całkowicie zintegrowane z ramą roweru.